Og håpet skuffer ikke, for Guds kjærlighet er
utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd som han har gitt oss. (Rom 5,5)
For Gud, som sa: «Det bli lys i mørket», han har
også latt lyset skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet, som
stråler i Kristi ansikt, skal lyse fram. (2 Kor 4,6)
Hos Paulus er
Ånden fremfor alt knyttet til kjærlighet eller fellesskap. Hos Johannes,
derimot, er den fremfor alt Sannhetens Ånd (noe paradoksalt, ettersom det er
vanlig å tenke på Johannes som kjærlighetens apostel, mens Paulus ofte
fremstilles som den store moralisten). Dette reflekteres også i en noe ulik
vektlegging i østlig og vestlig teologi og spiritualitet. I ortodoks tradisjon
får Ånden som lys omtrent den samme rolle og vekt som Ånden som kjærlighet har i
vestlig tradisjon (Cantalamessa: Viens
Esprit Créateur, s. 201). Begge deler er imidlertid sant, og tilstede i den
allmenne kristne tradisjon grunnet i Skriften: «Gud er lys» (1 Joh 1,5) og «Gud
er kjærlighet» (1 Joh 4,8.16). De to tingene hører sammen.
Denne
forbindelsen mellom kjærlighet og lys/opplysning finner gjenklang i den
dominikanske tradisjonen, slik vi ser den for eksempel hos Thomas Aquinas eller
Katarina av Siena, hvor kjærlighet og kunnskap/kjennskap, det å kjenne og det
og elske, er tett knyttet sammen.
Ånden som Jesus
sender oss fra Faderen, lærer oss å kjenne Gud og minner oss om alt Jesus sa
til sine disipler mens han var på jorden: «Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en
annen talsmann, som skal bli hos dere for alltid: sannhetens Ånd. […] han skal
lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere» (Joh 14,16-17.26).
Det kristne
livet handler ikke om slavisk lydighet til lover og regler. Det er et liv i
frihet. Peter Halldorf, som har bakgrunn i pinsebevegelsen, skriver:
Formingen av menneskets liv – ens frelse –
skjer ikke ved tilpasning til ytre regler, skjønt disse kan trengs for at vi
skal forbli på den indre veien. Forvandlingen skjer når vi lar Ånden styre
livet, eller, som Paulus sier det, når vi «vandrer i Ånden» eller følger «en
åndelig vei» (Halldorf, Åndens folk,
s. 307)
Ånden er den nye
lov som vi har fått inne i oss, som er skrevet i våre hjerter (jfr Jer 31,33 og
Esek 36,27). Det betyr ikke at vi gjør hva som helst, men at vi ved Ånden lærer
å skjelne Guds vilje i hvert øyeblikk, og fritt velger å leve i pakt med den.
Herren er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, der er
frihet. Og alle ser vi med utildekket ansikt Herrens herlighet som i et speil
og blir forvandlet til det samme bilde, fra herlighet til herlighet. Dette
skjer ved Herrens Ånd. (2 Kor 3,17-18)
Det er en vekstprosess
hvor vi lærer å ta stilling til nye spørsmål etter hvert som de dukker opp. Ånden
«leder oss frem til hele sannheten» (Joh
16,13).
Når Katarina av
Siena snakker om å skjelne Guds vilje, er det nettopp kjærligheten som er
målestokk og prøvestein: sann kjærlighet til Gud, til oss selv og til andre
(jfr Diana L. Villegas: Discernment in
Catherine of Siena, Theological Studies 58, 1997). Jo mer vi vokser i
kjærlighet, jo bedre kan vi skjelne Guds vilje. Ånden former oss etter Kristi
bilde, gjør hver og en av oss til en alter
Christus – en annen Kristus. Som Jesus ble salvet med Ånden, blir vi det
også. En kristen er en christos, en
messias, en som er salvet. Og jo mer Ånden får forme og lede oss, jo mer vil vi
tenke, føle og handle som Jesus, det vil si som Gud som er blitt sant menneske.
Jo mer vil vi leve i sannhet og kjærlighet.
Den som elsker sin bror, han blir i lyset, og han
bringer ikke noen til fall. Men den som hater sin bror, er i mørket og vandrer
i mørket. Han vet ikke hvor han går hen, for mørket har blindet hans øyne. (1
Joh 2,10-11)
Man sier at
kjærlighet gjør blind. Men ifølge Katarina er det det motsatte som er tilfelle.
Det er sann kjærlighet – ikke å forveksle med sanseløs forelskelse eller
besettelse – som gjør at vi kan se ting slik de er og skjelne riktig. Den
lutherske teologen Dietrich Bonhoeffer understreker det samme poenget når han
skriver:
Denne kjærligheten åpner øynene på
disippelen, slik at han ser sin bror i fienden, og behandler ham som en bror.
Hvorfor? Fordi han selv lever av kjærligheten fra ham som behandlet ham som en
bror. Jesus godtok ham mens han ennå var en fiende og trakk ham inn i
fellesskapet som sin neste. Kjærligheten gjør etterfølgeren seende. Nå ser han
at også fienden er omsluttet av Guds kjærlighet. (Bonhoeffer: Etterfølgelse, s. 125).
Den hellige ånd
er altså lys som gjør oss seende, som gjør at vi kan forstå ting bedre, som
lærer oss å kjenne Guds kjærlighet. Men Ånden er også et lys i våre hjerter ved
det at den er «Trøsteren», Guds kjærlighet som kommer til oss og trøster oss
når ting ser mørkt ut, den lærer oss å se også oss selv slik Gud ser oss. Når
Gud inngikk en pakt med Israel og ga dem Loven, var det nettopp fordi han
elsket dem (jfr 5 Mos 7,7,) – han hadde ingen annen grunn!
Ånden gir oss
håp, et håp som ikke skuffer, som Paulus sier, «for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd som han
har gitt oss» (Rom 5,5). Ånden minner oss om alt det Jesus har sagt
og gjort, den minner oss om hans store kjærlighet til oss, og om at seieren
over mørket allerede er vunnet – selv om det ikke alltid virker sånn.
Så kan vi kanskje
parafrasere Salme 18 som lovpriser Herrens lov, og si: «Herrens Ånd gir glede i hjertet og får øynene til å stråle».
Du
guddoms ljos, lys i vårt sinn, / lei oss rett til Jesus Kristus
inn! /
Så vi alltid høyrer / han, vår Frelsar, kalle /han som til sitt rike / kjærleg bed oss alle / Herre, høyr vår bøn!
Så vi alltid høyrer / han, vår Frelsar, kalle /han som til sitt rike / kjærleg bed oss alle / Herre, høyr vår bøn!
Du
kjærleiks Ande, livsens vell / kveik i oss den reine kjærleiks eld. /
Gjer du oss av hjarta / glade i kvarandre / så vi alltid saman /
i din fred kan vandre. / Herre, høyr vår bøn!
Gjer du oss av hjarta / glade i kvarandre / så vi alltid saman /
i din fred kan vandre. / Herre, høyr vår bøn!