
Da
Dominikus begynte sin forkynnelse av evangeliet i Syd-Frankrike, hvor katarene
hadde sitt høysete, oppfordret paven i 1208 til korstog mot katarene. Dette ble
en blodig «hellig krig», som varte til ca. tre år etter Dominikus'
død. Han var selv aldri en del av denne krigen. Han fulgte ikke Kirkens
tankegang i å gå fra hellig forkynnelse til «hellig krig». Problemet
var ikke at han ikke kunne gå med på korstoget, spørsmålet var heller hvordan
han levde med det og likevel fortsatte sin forkynnelse på sin måte. Det ble en
indre åndelig reise for ham, en dyp åndelig utvikling gjennom lidelse, og
Dominikus var en av de få som klarte å ta inn i hus eller gjestegiverier for å
forkynne den sanne tro. Han var der hvor folk var, han lyttet til dem til de
sene nattetimer og viste dem respekt og omsorg. Han var en forståelsesfull mann
med stor innlevelsesevne. Han knyttet vennskap med likesinnede, og der fant han
de første brødrene som fulgte ham. Han brukte nattetimene til bønn for
syndernes omvendelse. Synderne her var ikke bare heretikerne, men de som
kjempet mot vantro med sverd. Han anså ikke minst seg selv som en synder. Han
led fryktelig fordi han selv hadde en annen innstilling.
Man kan si at han leste tidens tegn. Dette krevde studier, og han ble utdannet til å bli en god teolog og fikk en utmerket utdannelse til å bli høyere geistlig. Tre ganger takket han nei til å bli biskop. Hans lyttende og vennlige holdning skapte en ny type forkynnelse. Den var ikke belærende, men i første omgang åpenhet for å forstå dem han møtte. Han krevde at alle som fulgte ham skulle tilegne seg en solid teologisk utdannelse, nettopp for å ha et solid utgangspunkt i disse viktige debattene. Han var en evangeliets mann, en Kirkens mann.
Under
denne « hellige krigen » reiste han ofte hjem til Osma. Man vet ikke
så meget om ham i disse vanskelige årene bortsett fra at han, sammen med sin
Biskop fra Osma, Diego, hadde grunnlagt et kloster for kvinner som omvendte seg
og ønsket å følge i hans fotspor. Det var i 1206. Disse kvinnene levde først
som nonner etter cistersiensernes regel og de var bofaste. Biskop Diego døde i 1207,
og Dominikus overtok ansvaret for disse kvinnene, og ga dem etterhvert
Augustins regel som han selv levde etter. Klosteret Notre Dame de Prouilhe ble Ordenens første kloster og sentrum for
det man senere kalte «La Sainte
Prédication de Prouilhe», «Den hellige forkynnelse i Prouilhe».
De første brødrene bodde der og gikk ut derfra. Når Dominikus kom hjem fra sine
reiser pleide han å vekke nonnene, om det så var midt på natten, og dele et
krus vin med dem idet han delte sine apostoliske bekymringer. Således har
nonnene alltid sett som sin oppgave å be for sine brødre. Dominikus bragte søstrene
gaver, som f.eks. bestikk i tre, hvilket det har vært en tradisjon hos nonnene
å bruke frem til nyere tid.
I
1216, da Prekebrødrenes Orden ble offentlig godkjent av pave Honorius IV som en
universell orden ,ble selvfølgelig også nonnene helt intergrert som fulle
medlemmer av Ordenen, direkte under Ordensgeneralen. På sett og vis ble de
Ordenens hjerte.
Under
helligkåringsprosessen i 1234 uttalte pave Gregor IX om St. Dominikus:
«Jeg
kjenner ham som en mann som helhjertet levde det apostoliske liv, og det er
ingen tvil om at han i himmelen har samme del i herligheten som apostlene selv.»