Praedicatores misericordiae (VII): Johanna av Aza

2. august minnes Dominikanerordenen den salige Johanna av Aza (biografi på katolsk.no), St.
Dominikus' mor. Hun beskrives av Rodrigo av Serrato in hans helgenkrønike som en som øvet barmhjertighetsgjerninger:

Hans mor var dydig, reservert og fornuftig, full av barmhjertighet mot de fattige og ulykkelige. Hun var meget ansett blant kvinnene der på stedet. Hun var virkelig meget barmhjertig. Da hun så de fattiges elendighet i en tid med knapphet, ga hun bort mye av sitt eget forråd. Deretter delte hun ut til de fattige, vin fra en tønne som alle hadde hørt snakk om. Da hennes mann nå var på vei hjem og nærmet seg Caleruega, kom naboene ham i møte. Noen av dem fortalte ham om vinen som var delt ut til de fattige.
Da han kom inn i huset, ba han sin hustru sette frem vin fra denne tønnen til de naboene som var der. Nå var hun redd for å få voldsomme bebreidelser. Hun gikk straks til kjelleren hvor tønnen var, knelte ned og ba til Herren med disse ord: "Herre Jesus Kristus, selv om jeg ikke har fortjenester som gjør meg verdig til å bli bønnhørt, så hør meg for din tjener, min sønns skyld, han som jeg har viet til din tjeneste." For moren kjente sin sønns hellighet. Så reiste hun seg full av tillit, gikk til tønnen og fant at den var full av utmerket vin. Hun takket all nådes giver og skjenket rikelig av denne vinen til sin mann og til alle de andre, og alle var fulle av beundring.